جام جم آنلاین از احتمال طغیان بیماری آنفلوآنزا  گزارش می‌دهد

آنفلوآنزا فراگیر می‌شود | خطر ابتلا به بیماری در افراد چاق

زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در حال سپری شدن است و کارشناسان تاکید می‌کنند که‌ گروه‌های پرخطر ‌نباید فرصت را برای تزریق واکسن از دست بدهند. این درحالی است که افزایش مراجعه به مراکز درمانی در برخی استان‌ها از خطر فراگیری بیماری آنفلوآنزا حکایت دارد. برخی کارشناسان نیز معتقدند در آذرماه شاهد پیک ابتلا به این بیماری خواهیم بود.
زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزا در حال سپری شدن است و کارشناسان تاکید می‌کنند که‌ گروه‌های پرخطر ‌نباید فرصت را برای تزریق واکسن از دست بدهند. این درحالی است که افزایش مراجعه به مراکز درمانی در برخی استان‌ها از خطر فراگیری بیماری آنفلوآنزا حکایت دارد. برخی کارشناسان نیز معتقدند در آذرماه شاهد پیک ابتلا به این بیماری خواهیم بود.
کد خبر: ۱۳۸۳۵۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، موج کرونا در کشور فروکش کرده است، اما خبرهای رسیده از گوشه و کنار کشور از افزایش خطر فراگیری بیمار‌ی آنفلوآنزا حکایت دارد.

برای نمونه ‌ رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفته فراگیری ابتلا به آنفلوآنزا امسال زودتر شروع شده است، چراکه در سال‌های پیش معمولا در آبان شاهد افزایش ابتلا به این بیماری بودیم، اما امسال در مهرماه این اتفاق رخ داده است.‌

‌رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نیز از متخصصانی است که نسبت به افزایش ابتلا به این بیماری هشدار می‌دهد و می‌گوید: بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی سبب شده زمینه برای ابتلا به بیماری آنفلوآنزا فراهم باشد.‌

پیک آنفلوآنزا در آذر ماه

کارشناسان معتقدند  هر سال در کشور شاهد اپیدمی‌های کوچکی از آنفلوآنزا هستیم. البته در سال اول فراگیری کرونا‌  آمار ابتلا به ‌آنفلوآنزا به‌چشم نیامد‌، چراکه محدودیت‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در نظر گرفته شده بود، سبب کاهش ابتلا به بیماری آنفلوآنزا نیز شد.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی درباره خطر فراگیری ابتلا به آنفلوآنزا به جام جم آنلاین می‌گوید: ‌ احتمال اینکه تا مدتی دیگر با پیک این بیماری رو به رو شویم بسیار است.

‌این درحالی است که این متخصص بیماری‌های عفونی مانند بسیاری دیگر از کارشناسان این حوزه تاکید می‌کند که امسال فراگیری ابتلا به آنفلوآنزا افزایش پیدا می‌کند.

‌لازم به یادآوری است که این روزها بسیاری از شهروندان ‌ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. برای نمونه براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در کشورمان میانگین استفاده از ماسک  به حدود 19درصد ‌رسیده است.

افزون بر این فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها نیز به شکل حضوری در جریان است.

‌با توجه به این مسائل دکتر عبدی هشدار می‌دهد که به ا حتمال زیاد فراگیری آنفلوآنزای فصلی را امسال خواهیم داشت.

او درباره زمان طغیان این بیماری نیز می‌افزاید: پیک این بیماری آذر تا اواخر بهمن خواهد بود و حدود یک و نیم ماه زمان می‌برد. اما به صورت پراکنده تا اواخر فروردین نیز شاهد  ابتلا به آنفلوآنزا خواهیم بود.

پیشگیری علیه آنفلوآنزا

آنفلوآنزا فراگیر می‌شود | خطر ابتلا به بیماری در افراد چاق

بیشتر کارشناسان تاکید می‌کنند که امسال به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد طغیان ابتلا به آنفلوآنزا خواهیم بود. این درحالی است که شیوع این بیماری در برخی از استان‌ها  نیز گزارش شده است.

 در این بین کارشناسان تاکید می‌کنند که برای مقابله با این بیماری نیاز است که شهروندان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، زیرا فقط با پیشگیری است که می‌توان از خسارت‌هایی که این بیماری به جامعه تحمیل می‌کند، کم کرد.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی دراین باره می‌گوید: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری شهروندان باید برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، زیرا زمان مناسب دریافت این واکسن در حال سپری شدن است.

آن طور که او توضیح می‌دهد پس از تزریق واکسن حدود سه هفته زمان نیاز است تا آنتی‌بادی لازم در بدن شخص ایجاد شود.

اهمیت تزریق واکسن در افراد چاق

کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند که هرچه زودتر برای دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند. در این بین البته افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند باید لزوم تزریق واکسن را بیش از دیگران  جدی بگیرند.

به عبارت دیگر برای کاهش خطر ابتلا به آنفلوآنزا  نیاز است که افرادی که بیش از 55 سال دارند یا دچار نقص ایمنی هستند واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

دکتر عبدی دراین باره توضیح می‌دهد: افرادی که شیمی درمانی‌ می‌کنند، خانم‌های باردار، افراد مبتلا به فشار خون و دیابت نیز در گروه افراد پرخطر قرار می‌گیرند.

‌افزون بر این او تاکید می‌کند که افرادی که دچار چاقی هستند نیز برای دریافت واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، تا در صورت ابتلا به این بیماری دچار مشکلات حاد نشوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی عنوان می‌کند: سال 2009 که شاهد اپیدمی آنفلوآنزا بودیم گزارش شد که مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در افراد چاق قابل توجه است، زیرا اگر این افراد دچار نارسایی شوند احیای آنها سخت خواهد بود‌‌.

تزریق واکسن آنفلوآنزا در کودکان

پرسش دیگری که این روزها برای برخی خانواده‌ها مطرح است، تزریق واکسن آنفلوآنزا در کودکان است، زیرا مدارس بازگشایی شده‌اند و بسیاری از دانش آموزان به دلیل حضور در کلاس‌های درس و تعامل با دیگر کودکان راحت‌تر دچار بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا می‌شوند.

دکتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره توضیح می‌دهد: محدودیتی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود ندارد و می‌توان این واکسن را به کودکان شش ماه به بالا تزریق کرد.

در این بین او به والدین توصیه می‌کند: اگر کودکشان به راحتی دچار بیماری‌ سرماخوردگی می‌شود و یا مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی است برای تزریق واکسن به او اقدام کنند.

‌او درباره سازوکار تزریق واکسن آنفلوآنزا به کودکان نیز عنوان می‌کند: کودکان زیر هشت سالی که تا کنون سابقه دریافت واکسن آنفلوآنزا را نداشته‌اند باید در دو نوبت‌ و به فاصله  چهار هفته این واکسن دریافت کنند، چراکه سیستم ایمنی بدن آنها از ابتلا به آنفلوآنزا خاطره‌ای ندارد.

خطر حساسیت به تخم مرغ  ‌

کارشناسان تاکید می‌کنند که محدودیتی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود ندارد. با این حال شهروندان قبل از تزریق واکسن باید نکاتی را در نظر بگیرند.

دکتر زهرا عبدی در این باره توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه واکسن‌های ساخت کشورهای هلند و فرانسه در جنین تخم مرغ درست شده‌اند اگر شخصی به تخم مرغ حساسیت دارد نباید از آنها استفاده کند.

به گفته او، افرادی که دچار‌ بیماری‌های خاص مغز و اعصاب ‌هستند نیز باید پیش از تزریق واکسن آنفلوآنزا با پزشک خود مشورت کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: افزون بر این اگر شهروندان دچار بیماری‌های تب‌دار هستند نیز نباید واکسن تزریق کنند‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها